نقاشی زنان؛ نقاشی زنانه
نویسندگان
چکیده
چکیده: هدف مقاله حاضر مطالعه ی تفاوت های نقاشی های زنان و مردان، بدون محدود شدن به پیش فرض های هنر زنانه و هنر مردانه است. به همین دلیل ابتدا به جریان پیدایش دوگانگیِ هنر زنانه و مردانه در طول قرن هجدهم و نوزدهم می پردازیم. سپس گونه های مختلف نقاشی زنان، نقاشی زنانه و نقاشی فمینیستی را از یکدیگر متمایز می کنیم تا برنامه ای عملی برای مطالعه ی نقاشی زنان تدوین شود. در نهایت سعی می کنیم با ارایه ی یک مدل نظری تفاوت میان شگردهای بصری، سبک هنری، فضای رنگی و ... را در نقاشی زنان و مردان نشان دهیم. جامعه ی آماری شامل 2525 تابلو و جامعه ی نمونه شامل 370 تابلو نقاشی می باشد که در سه ماه اول سال 1387 در 60 نگارخانه ی فعال تهران به نمایش درآمده اند. یافته های تحقیق نشان می دهد که نقاشی زنان به لحاظ شگردهای بصری، روشن تر، منظم تر، شفاف تر و پُرتزیین تر از نقاشی های مردان است. هم چنین به لحاظ سبکی، سمبولیستی تر و دکوراتیو تر هستند.
منابع مشابه
چالشهای نشانهشناختی نقاشی و نقد نقاشی
نقاشی و نقد نقاشی از دو نظام نشانهشناختی متفاوت بهره میبرند، به این معنا که نقدْ نشانههای زبانی را بهکار میبرد و نقاشیْ نشانه های بصری را. در نتیجه، نقد نقاشی بین دو قطب نشانههای بصری نقاشی و نشانههای زبانی نقد قرار میگیرد و باید آنها را در یک شاکلهی منسجم با یکدیگر سازگار کند. اما بنابر فرضیه ی ما در این مقاله، این سازگاری با چالشهای متعدّدی روبهروست. اولاً، تصویر و واژه به یکدیگر تحو...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
زن در توسعه و سیاستناشر: مرکز مطالعات و تحقیقات زنان دانشگاه تهران
ISSN
دوره 7
شماره 1 2009
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023